Jag har sedan aptitretaren i förra veckan varit otroligt nyfiken och förväntansfull på starten av dokumentärserien Klass 9A. Jag blev varken besviken eller lurad. Premiären gav definitivt mersmak.
Att svenska ungdomar ligger risigt till kunskapsmässigt har nog alla förstått vid det här laget. I internationella jämförelser där Sverige i princip alltid legat i topp i jämförbara ämnen har vi tappat stort gentemot andra länder.
Dagens ungdomar är sjävlfallet inte mindre intelligenta än tidigare generationer. Däremot är många utav dem helt klart mindre allmänbildade. Orsaken? Enligt mig själv är det tre faktorer :
Skolan, föräldrarna och barnen själva.
Om vi tar den förstnämnda så är bristen på behöriga, pedagogiska, kunniga och dedikerade lärare stor. Jag har själv några vänner som är lärare men kan endast bedöma dem som privatpersoner då jag aldrig sett dem i ett klassrum. (Ja, utöver när vi själva gick i skolan då förstås.) Intressant nog så var det ett inslag i dagens Aktuellt där man behandlade ämnet behöriga lärare. Ännu intressantare att det var ifrån min gamla högstadieskola Tallbakaskolan. Annika Rosenius (har för mig att hon hette Johansson när jag gick där) var en utav mina klassföreståndare. Hon undervisade oss i Religion och Historia. Idag har hon även hand om eleverna i Svenska trots att hon inte har någon utbildning för det.
Jobbigt för henne, dåligt för eleverna. En oinsatt lärare är en lärare som inte kan vara dedikerad och lära ut på samma sätt som en lärare som brinner för sitt ämne.
Många föräldrar idag är frånvarande. Då menar jag inte fysiskt utan mer mentalt. De orkar inte bry sig tillräckligt om barnens utbildning och verkar inte kontrollera att deras barn verkligen hänger med i plugget. Själv skulle jag haft en väldigt röd rumpa om jag misskött mig i skolan. Det skulle pappa ha sett till.
Ursäkterna från denna grupp är många. Helst ska det skyllas på skolan, andra ungar eller samhället i stort. Eget ansvar för att deras barn har baskunskaper i diverse ämnen verkar de inte ha.
Min fråga till föräldrarna är : Märken man inte att ens eget barn inte har baskunskaper i t ex svenska, matematik, engelska, samhällskunskap, historia eller religion. Som exempel alltså. Har man inte den kollen att när man ska på semester till södra Sverige så sitter ungen och kollar på kartan över norrland? På semesterna i England, märker ni inte att erat barn inte kan kommunicera på det mest enkla sätt med invånarna i landet? Märken ni inte att ungen inte kan räkna fem ägg + två deciliter mjöl när ni ska baka? Märker ni inte att de tror att det är muslimer som tillber Shiva istället för hinduer? Märker ni inte när de tror att Bengt Magnusson är statsminister istället för Fredrik Reinfeldt?
Jag bara undrar...
Barnen själva är ett kapitel för sig. Ungdomar idag vill bli popartister, dokussåpakändisar, idrottsstjärnor eller rent utav leva på att göra brott. Inte alla, självklart inte. Tyvärr dock en alldeles för stor del. Är det någon som kan visa dem hur många av populationen som verkligen är något av ovanstående? Föräldrarna kanske. Lärarna? Media? Samhället? Något måste visa dagens ungdomar vilka odds de har på att bli t ex kändis.
TV och internet i all ära. Dessa media har verkligen utvecklats de senaste tio åren. Dock inte alltid av godo. Barn/ungdomar idag spenderar ofantligt mycket tid framför något utav medierna. Nu sägs det att man lär sig mycket av vad som visas på TV och att kunskapstörsten hos internetanvändarna är stor. Hur kommer det sig då att eleverna blir sämre och sämre i alla ämnen i skolan? Ekvationen går inte ihop.
Barn kommer alltid vara barn och kommer alltid att utmana och tänja på gränser, regler, normer och värderingar. Det är upp till de vuxna i samhället att visa vad som går/får tänjas på och vad som inte är acceptabelt. Är det acceptabelt att inte veta att Stockholm är Sveriges huvudstad? Jag bara undrar.
Om barnen själva får välja kommer de inte gå i skolan och lära sig och utbilda sig. Det finns saker som är bra mycket roligare. Det tyckte jag också. Hade det inte varit för mamma och pappa som envisades med att vara på mig som en igel hade jag troligtvis varit både analfabet och dum i huvudet. Det är de vuxnas ansvar att se till att barn och ungdomar är väl föreberedda för vad som väntas av dem när de kommer ut i arbetslivet.
Alla kan inte glida runt på en räkmacka. Det går bara inte. Ett fungerade samhälle går under på nolltid om alla ska sitta och fika medan de pillar sig i naveln. Enkel ekvation. Om man lärt sig grundläggande kunskaper i matematik dvs.
Kvällens avnsnitt av Klass 9A var en mjukstart. En mjukstart där man fick lära känna några utav lärarna och eleverna som kommer synas i ytterligare tolv avsnitt. Vi har den galne greken Stavros som ska lära ungdomarna matematik. Vi har Gunilla som lär dem svenska, bild och livskunskap. Lilla charmtrollet Ala (tycker han är lik Zlatan på något sätt...) som vägrar vara med på idrotten och vill bli designer av bilar när han blir stor. Det var bara några utav dem som vi kommer få följa.
Jag blev helt såld. Inget kommer stoppa mig från att se övriga avsnitt. Jag känner att jag måste få veta hur allting kommer att utvecklas. Åh vem kunde låta bli att inte charmas utav Stavros, Igor, Ala, Tova och Gunilla?
Nej, nu har jag verkligen bloggat för många rader för en dag. Ledsen om ni tröttnat i förväg. Ämnet är dock intressant och dessutom otroligt relevant. Inte bara för dig och mig, utan för kommande generationer. Det handlar om samhället Sveriges fortsatta välstånd och utveckling. Ja, just så viktigt är det faktiskt med en fungerande skola och barn som går ut den med grundläggande kunskaper i diverse ämnen. God natt!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar